.

.

Фізика 7 клас


Розробка уроку по темі «Механічні явища»  призначена для вчителів та учнів, які працюють(навчються) у 7 класі.
 Мета даної розробки – допомогти вчителям у підготовці та цікавому проведенню уроку по даній темі; для учнів ця розробка допоможе глибше розкрити сутність механічних явищ, підвищить інтерес до вивчення фізики, дасть можливість самостійно опрацювати пропущений програмовий матеріал. Дана розробка уроку надасть можливість учням знайти багато цікавого матеріалу.
Особлива увага приділена прийомам самостійної роботи на уроках. Учень самостійно опрацьовує теоретичний матеріал, переглядає відповідні відеофрагменти, анімацію, рисунки, звукові ефекти, приклади розв’язування задач. Після цього він може підготуватись до самостійної роботи.


Урок №1
Тема.  Механічний рух
Мета уроку: ознайомити учнів з основними поняттями, що характеризують механічний рух; засвоїти поняття відносності механічного руху, розвивати інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Структурно-часова модель уроку
№з/п
Етап  уроку
Час, хв
План етапу уроку
1
Вступна частина
1

2
Повторення раніше вивченого матеріалу
5

3
Мотивація навчальної дільності
1

4
Вивчення нового матеріалу
28
-Механічний рух;
-відносність руху;
-траєкторія;
-пройдений шлях;
-переміщення;
-матеріальна точка
5
Закріплення вивченого матеріалу
9
-контрольні питання;
-розвязування задач;
-поміркуй
6
Домашнє завдання
(коментар)
1


ХІД  УРОКУ
1.     Вступна частина
Привітання з новим навчальним роком. Ознайомлення учнів з основнимим питаннями, які будуть вивчатися у курсі фізики 7 класу. Ознайомлення з підручником та іншими посібниками. Налаштування психологічного настрою учнів на продуктивну роботу.
2.     Повторення раніше  вивченого матеріалу (у вигляді інтарвю)
-         Що вивчає фізика?
-         Наведіть приклади фізичних явищ.
-         Вкажіть одиниці довжини, площі, обєму, часу.
-         Методи фізичних досліджень.
3.     Мотивація навчальної діяльності
Чому нам потрібно вивчати механічні явища? Знання про механічний рух нобхідні для пізнання навколишнього світу, бо дуже багато явищ у світі пов’язані з механічним рухом. Можна сказати , що будь-яке явище природи не поясниш без знання механіки. Механічний рух є одним із найпростіших фізичних явищ.
4.     Вивчення нового матеріалу
4.1  Механічний рух
Одним із найпростіших фізичних явищ є механічний рух тіл. Ми бачи­мо, що тіла, які нас оточують, рухаються або перебувають у спокої. Руха­ються люди, літають птахи і літаки, плавають риби тощо. Нерухомими є дерева, будинки, стовпи ліній електропередачі. Яким чином ми визначаємо щоразу, рухається тіло чи ні?. Рухаються люди, автомобілі, птахи, літаки. Як же визначити рухається тіло чи ні? Простежимо за положенням автомобіля на дорозі від­носно якогось нерухомого предмета, наприклад, опори лінії електропередачі. 
(рух автомобіля).

Бачимо, що від­стань автомобіля від опори з часом змінюється, то приходимо висновку, що авто­мобіль рухається. Якщо змін у положенні автомобіля відносно опори немає, то говоримо, що автомобіль не рухається, тобто перебуває у спокої.
Отже , механічним рухом називається зміна положення тіла з часом відносно інших тіл.
Приклади механічного руху:
-рух Землі навколо Сонця;

-рух Місяця навколоЗемлі;

-старт ракети;

  4.2  Відносність руху
Ви вже знаєте, що механічний рух — це зміна положення тіла з часом відносно інших тіл. Човен, наприклад, рухається відносно берега річки або озера, автомобіль — відносно дороги, людина — відносно дерев або будин­ків, різець токарного верстата — відносно основи верстата, космічний кора­бель — відносно Землі або інших планет.
Відносно різних тіл , дана тіло може рухатись по різному.
Спостереження. 
Уявімо пасажира, який їде у автомобілі. Що можна сказати про механічний стан пасажира? Водій автомобія скаже, що він нерухомий, тому що сидить на місці, а спостерігач, повз якого руха­ ється автомобіль, запевняє, що пасажир рухається повз нього. І справді, кожен з них правий: водій автомобіля розглядає положення пасажира відносно пред­ метів у автомобілі, а спостерігач— відносно дороги, або відносно Землі, або відносно себе.
(спостереження відносності руху)



     Рух тіл завжди відносний. Те саме тіло рухається по-різному відносно різних тіл, може навіть перебувати у стані спокою.
Отже, щоб визначити, рухається тіло чи ні, ми повинні вказати, відносно якого тіла розглядається рух.
Таке тіло, відносно якого розглядають рух, називають тілом відліку.
Тіло відліку обирають довільно. У багатьох випадках за тіло відліку можна приймати Землю(шафа у класі перебуває у стані спокою відносно Землі, а потяг, долючи відстань від Києва до Хмельницька, рухається відносно Землі).
Таким чином, щоб виявити чи рухається тіло, чині, потрібно спочатку вибрати тіло відліку, а потім подивитись чи змінюється положення досліджуваного тіла відносно тіла відліку.
Відносність руху та спокою вивчав відомий італійський вчений Галілео Галілей.
4.3   Траєкторія
Проведемо по дошці кусочком крейди. Ми одержимо лінію, у кожній точці якої побувала крейда.
Якщо безперервно фіксувати у просторі положення певної точки рухомого тіла, то отримаємо певну лінію, яку називають траєкторією.
Лінію, вздовж якої рухається тіло, називають траєкторією руху. Траєкторія може бути видима(траєкторія руху крейди по дошці), або невидимою(коливання кульки на нитці).
В залежності від форми траєкторії, рух може бути прямолінійним,

або криволінійним.


Форма траєкторії залежить від вибору тіла відліку. Так, наприклад, відносно Землі траєкторія руху Місяці є колом,


а відносно Сонця – лінія більш складної форми. 


У подальшому, якщо не вказано інші тіла відліку,  розглядатимемо рух тіл відносно Землі.   

4.4   Пройдений шлях
Якщо тіло рухається, то довжина його траєкторії весь час збільшується.
Довжину траєкторії пройденої тілом запевний інтервал часу називають шляхом.
Шлях позначають латинською літерою L (ель). Одиницею шдяху в СІ є
1 метр(1м). У багатьох випадках використовують інші одиниці шляху:
1мм=0,001м;
1см=0,01м;
1дм=0,1м
1км=1000м .
4.5   Переміщення
Розглянемо рух автомобіля і літака з одного міста в інше.

Так як трєкторії їх рухів різні, то і пройдені шляхи цих тіл будуть різними. Літак проходить найкоротший шлях. У механіці спрямований відрізок, який сполучає початкове положення тіла з його наступним положенням називають переміщенням.
Переміщення позначають літерою S і характеризують числовим значенням (довжиною) та напрямом. Такі величини у фізиці називають векторними. Для випадку руху літака пройдений шлях і довжина переміщення є однаковими.
4.6 Матеріальна точка
Будь-яке фізичне тіло складається з безліччі точок. Під час руху тіла кожна його точка описує певну траєкторію. Проте є випадки, коли не доцільно розглядати рух кожної точки тіла. Якщо розміри тіла є набагато меншими, ніж відстань, яку проходить тіло, то формою і розмірами цього тіла можна знехтувати.
     Ми замінюємо реальне тіло на його фізичну модель. Наприклад : літак летить з Харкова до Львова і цей літак подають до терміналу аеропорту для посадки пасажирів. У першому випадку літак можна вважати матеріальною точкою, оскільки відстань, яку він пролітає набагато більша за його власні розміри. У другому випадку літак не є матеріальною точкою, так як потрібно враховувати його розміри, форму, будову.
Демонстрація перетворення автобуса у матеріальну точку.




5. Закріплення вивченого матеріалу



5.1 Контрольні питання

Чим тіла, що рухаються, відрізняються від нерухомих?

Чому вибирають тіло відліку?

Наведіть приклади прямолінійного і криволінійного рухів.

Яким фізичними приладами можна виміряти пройдений шлях.



5.2 Розв’язування задач.

1) Шлях, який проходить учень з дому до магазину становить 320м, а від магазину до школи – 125м. який шлях проходить учнь з дому до школи, рухаючись мимо магазину?



2) зобразіть траєкторію руху тіла, якщо шлях перевищує модуль переміщення у 2 рази.

5.3 Поміркуй


1)У якому випадку правильно показано траєкторію руху точки А на ободі колеса?

                                                         1                                 2
 34
2Наведіть приклади тіл, відносно яких перебуває у стані спокою і відносно яких рухається людина на сходинці рухомого ескалатора метро.
3)  Наведіть приклади рухів тіл з видимими та невидимими траєкторіями.
4)  На уроці біології учні вивчають будову птаха. Птах здійснює  сезонний переліт з України до Африки. В якому випадку птаха можна вважати матеріальною точкою?
6 Домашнє завдання.
Підведення підсумків уроку.
Початковий та середній рівень:  §§1,2,3.Впр.1 с.20
Достатній рівень: §§1,2,3. Впр.15,16 с.21.
Високий рівень: §§1,2,3. Впр.17,18. Зобразити(намалювати) траєкторію руху вантажу, який піднімає рухомий підйомний кран відносно кабіни крана та відносно  спостерігача на землі.

Підручник з фізики для  класу. Автор В. Д. Сиротюк. - 

                     



                                    

Немає коментарів :

Дописати коментар