.

.

Відеозадачі на уроках фізики


Фізичний експеримент (експериментальні задачі)

У час науково-технічного прогресу й переходу до нового змісту освіти помітно зростає роль експерименту в навчанні фізики в школі. Система демонстраційних, фронтальних і домашніх дослідів, експериментальних задач фронтальних лабораторних робіт та фізичного практикуму сприяє глибшому й усебічному засвоєнню програмного матеріалу, допомагає учням ознайомитись з принципами вимірювання фізичних величин, оволодіти способами і технікою вимірювань, а також методами аналізу похибок.

Експеримент у шкільному курсі фізики – це відображення наукового методу дослідження, що властивий науці фізиці. Постановка дослідів і спостережень має велике значення для ознайомлення учнів із сутністю експериментального методу, з його роллю в наукових дослідженнях з фізики, а також для озброєння школярів деякими практичними навичками.

Вивчення явищ на основі фізичного експерименту сприяє формуванню наукового світогляду учнів, більш глибокому засвоєнню фізичних законів, підвищує інтерес школярів до вивчення предмета.

Навчальний експеримент – це відтворення за допомогою спеціальних приладів фізичного явища (рідше –використання його на практиці) на уроці в умовах найбільш зручних для його вивчення. Тому він служить одночасно джерелом знань, методом навчання й видом наочності.

Загально відомо, що викладення курсу фізики в загальноосвітній школі повинно спиратися на експеримент. Це зумовлено тим, що основні етапи формування фізичних понять – спостереження явища, становлення його зв’язків з іншими, введення величин, що його характеризують, – не може бути ефективним без застосування фізичних дослідів.

Демонстрація дослідів на уроках, показ деяких із них за допомогою кіно і телебачення, комп’ютера, виконання лабораторних робіт учням складають основу експериментального методу навчання фізиці в школі. Являючись засобом пізнавальної інформації, навчальний експеримент одночасно є і головним засобом наочності при вивчені фізики, він дозволяє найбільш успішно і ефективно формувати в учнів конкретні образи, які адекватно відображаються в їх свідомості, фізичні явища, процеси і закони, які їх поєднують.

Правильно організований шкільний фізичний експеримент служить також і діючим засобом виховання таких рис характеру особистості, як наполегливість, в досягненні поставленої мети, дбайливість, старанність в одержанні фактів, акуратність в роботі, вміння спостерігати, виділяти суттєві ознаки і т. д.

Будь-якому фізичному експерименту притаманні наступні риси:

• втручання в явища, процеси зовнішнього світу спеціальними приладами;

• виділення реально досліджуваних зв'язків і усунення (приглушення) побічних і випадкових впливів;

• відтворення і кількаразове повторення досліджуваних явищ у визначених умовах;

• планомірна зміна умов протікання чи явищ процесу;



• організованість і спрямованість з метою зведення до мінімуму елементів випадковості.

Мене зацікавило питання – як можна активізувати , зацікавити учнів під час розв’язування задач. Один із напрямків, як було сказано вище, це розв’язування експериментальних задач. Інший напрямок – використання комп’ютера на уроках фізики. На уроках, під час розв’язування задач, використовую Педагогічний програмний засіб «Електронний задачник. Фізика для 7 – 9 класів загалноосвітніх навчальних закладів» Київ – 2005р.

Проте хотілося, щоб умови задач були візуальними. Так виникла ідея створення експериментальних відеозадач.

Метою створення цього збірника є:

1. Підтримки групових і індивідуальних форм навчання при вивченні фізики в умовах класно-урочної системи.

2. Створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання фізики.

3. Викликати інтерес учнів до вивчення фізики.

4. Забезпечення диференційованого підходу до вивчення фізики.

5. Формування навичок розв’язування задач практичного характеру.

Збірник задач створено по темі «Механічний рух» (8 клас).

Задачі складені за трьома рівнями складності:

- Рівень А відповідає початковому і середньому рівням навчальних досягнень;

- Рівень В - достатній;

- Рівень С – високий.

Для контролю правильності розв’язків пропонуються відповіді.

Задачі даного збірника можна використовувати :

- при закріпленні навчального матеріалу, що вивчається традиційними методами;

- ознайомлення з технологією розв’язування фізичних задач ;

- організація індивідуальної та самостійної роботи учнів;

- проведення короткочасних самостійних робіт;

- при підготовці до проведення лабораторних та контрольних робіт.

Автор сподівається, що даний збірник експериментальних відеозадач буде корисним і цікавим як для вчителів фізики, так і для учнів.

Приклади відеозадач

1. Показати траєкторію руху вантажу відносно автокарана та відносно стола.

Всі матеріали можна перглянути, або завантажити тут.





Немає коментарів :

Дописати коментар